Dzieci niewidome i niedowidzące wymagają szczególnie indywidualnego podejścia do edukacji. Oprócz realizacji szkolnych treści muszą uczyć się także korzystania z własnych możliwości wzrokowych w największym możliwym stopniu. Niezwykle ważne jest również opanowanie technik zastępujących wzrok, na przykład alfabetu Braille’a. W tym procesie kluczową rolę odgrywa tyflopedagog. To specjalista, który wspiera dziecko i jego rodzinę w nauce, rehabilitacji oraz w rozwijaniu samodzielności.
Tyflopedagog to pedagog specjalny, zajmujący się pracą z osobami niewidomymi oraz słabowidzącymi. Jego zadaniem jest wspieranie dziecka w nauce, rozwoju i codziennym funkcjonowaniu. Tyflopedagog uczy korzystania z resztek wzroku, wprowadza alternatywne metody zdobywania wiedzy oraz pomaga w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do samodzielności. Współpracuje także z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami, aby zapewnić dziecku jak najlepsze warunki do nauki i rozwoju.
Praca tyflopedagoga wymaga indywidualnego podejścia do każdego dziecka. Innych metod potrzebują uczniowie niedowidzący, innych dzieci niewidome od urodzenia, a jeszcze innych osoby, które utraciły wzrok w późniejszym okresie życia. Każda współpraca rozpoczyna się od funkcjonalnej oceny widzenia oraz ogólnej oceny rozwoju dziecka. Na tej podstawie tyflopedagog planuje działania i dobiera odpowiednie techniki, mające na celu osiągnięcie jak najlepszego poziomu sprawności u osób z dysfunkcjami wzroku.
Do najważniejszych obowiązków tyflopedagoga należą:
Pomoc tyflopedagoga jest wskazana zawsze wtedy, gdy dziecko ma poważne trudności ze wzrokiem, co negatywnie wpływa na naukę i codzienne funkcjonowanie. Dotyczy to zarówno dzieci niewidomych, jak i słabowidzących, niezależnie od tego, czy problem występuje od urodzenia, czy pojawił się później. Wsparcie specjalisty bywa potrzebne już w wieku przedszkolnym, a niekiedy nawet wcześniej, aby jak najwcześniej rozpocząć naukę korzystania z dostępnych możliwości wzrokowych i alternatywnych form komunikacji.
Tyflopedagogika korzysta z wielu metod i narzędzi, które są dobierane indywidualnie do potrzeb dziecka. W pracy z uczniami niewidomymi podstawą jest alfabet Braille’a oraz pomoce dotykowe, takie jak mapy, plansze czy książki z elementami wypukłymi. Dzieci niedowidzące często korzystają z powiększonych materiałów drukowanych, odpowiedniego kontrastu oraz lup optycznych i elektronicznych. Coraz większe znaczenie mają także nowoczesne technologie. Komputery, tablety i telefony wyposażone w programy powiększające, czytniki ekranu czy specjalne aplikacje edukacyjne stają się codziennym narzędziem nauki i komunikacji.