Marzysz o lataniu, ale nie masz idealnego wzroku? To wcale nie musi przekreślać Twojej kariery w kokpicie. Choć zawód pilota kojarzy się z perfekcyjnym widzeniem, współczesne przepisy i postęp medycyny pozwalają na więcej, niż mogłoby się wydawać.
Wzrok to jeden z kluczowych elementów decydujących o dopuszczeniu do szkolenia lotniczego, dlatego warto go skontrolować jeszcze przed złożeniem dokumentów.
Wczesne badanie pozwala nie tylko uniknąć rozczarowania, ale też daje czas na ewentualną korekcję lub konsultację ze specjalistą.
Niektóre wady wzroku, które wydają się nieistotne na co dzień, mogą mieć znaczenie przy ocenie zdolności do latania.
Dzięki wcześniejszej diagnostyce można lepiej przygotować się do wymogów rekrutacyjnych i świadomie zaplanować dalsze kroki.
Wbrew powszechnej opinii, niewielka wada wzroku nie musi przekreślać marzeń o lataniu, choć wszystko zależy od tego, jaką drogę kariery wybierzesz.
W Polsce obowiązują określone przepisy zdrowotne dla kandydatów na pilotów, a ich szczegóły zależą od rodzaju licencji.
Jeśli chcesz zostać pilotem cywilnym, np. latać turystycznie albo zawodowo w liniach lotniczych, to prawo dopuszcza:
Ważne, by z korekcją osiągać dobrą ostrość widzenia i nie mieć problemów z widzeniem obuocznym czy rozpoznawaniem kolorów.
Inaczej wygląda sytuacja w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, gdzie szkoli się przyszłych pilotów wojskowych.
Tam wymagania są dużo bardziej rygorystyczne:
Wynika to z faktu, że piloci wojskowi muszą często działać w ekstremalnych warunkach, gdzie idealne widzenie bez wsparcia optycznego jest kluczowe dla bezpieczeństwa.
Dla tych, którzy marzą o karierze pilota wojskowego mimo wady wzroku na szczęście pozostaje jeszcze opcja laserowej korekcji wzroku.
Wymagania dotyczące zdrowia wzrokowego kandydatów są określone w przepisach Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz zgodne z wytycznymi EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego).
Zależnie od rodzaju licencji obowiązują inne kryteria:
Do najważniejszych przeciwwskazań okulistycznych należą:
Laserowa korekcja wzroku nie wyklucza kandydowania na pilota, zarówno w lotnictwie wojskowym, jak i cywilnym, pod warunkiem spełnienia określonych wymagań medycznych.
W przypadku służby wojskowej, np. w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, ocena stanu zdrowia może nastąpić dopiero po upływie co najmniej 6 miesięcy od zabiegu korekcji wzroku.
Ważne jest, aby nie występowały powikłania po zabiegu, a struktury oka, takie jak siatkówka, plamka żółta i soczewka, były w pełni zdrowe.
W przypadku kariery cywilnej, np. jako pilot liniowy, laserowa korekcja wzroku również jest dopuszczalna, o ile wada została skutecznie skorygowana i kandydat spełnia wymagania zdrowotne określone w przepisach EASA.
Profilaktyka wad wzroku u osób planujących karierę lotniczą jest kluczowa, ponieważ nawet niewielkie zaburzenia widzenia mogą wykluczyć z procesu rekrutacji.
Przyszli piloci powinni:
Regularna profilaktyka pozwoli spełnić rygorystyczne wymagania zawodu pilota.