Kariera pilota a wada wzroku – co warto wiedzieć?

Marzysz o lataniu, ale nie masz idealnego wzroku? To wcale nie musi przekreślać Twojej kariery w kokpicie. Choć zawód pilota kojarzy się z perfekcyjnym widzeniem, współczesne przepisy i postęp medycyny pozwalają na więcej, niż mogłoby się wydawać.

Dlaczego warto wcześniej zbadać wzrok przed rekrutacją do szkoły lotniczej?

Wzrok to jeden z kluczowych elementów decydujących o dopuszczeniu do szkolenia lotniczego, dlatego warto go skontrolować jeszcze przed złożeniem dokumentów.

Wczesne badanie pozwala nie tylko uniknąć rozczarowania, ale też daje czas na ewentualną korekcję lub konsultację ze specjalistą.

Niektóre wady wzroku, które wydają się nieistotne na co dzień, mogą mieć znaczenie przy ocenie zdolności do latania.

Dzięki wcześniejszej diagnostyce można lepiej przygotować się do wymogów rekrutacyjnych i świadomie zaplanować dalsze kroki.

Czy wada wzroku wyklucza karierę pilota?

Wbrew powszechnej opinii, niewielka wada wzroku nie musi przekreślać marzeń o lataniu, choć wszystko zależy od tego, jaką drogę kariery wybierzesz.

W Polsce obowiązują określone przepisy zdrowotne dla kandydatów na pilotów, a ich szczegóły zależą od rodzaju licencji.

Jeśli chcesz zostać pilotem cywilnym, np. latać turystycznie albo zawodowo w liniach lotniczych, to prawo dopuszcza:

  • do -6,00 dioptrii przy krótkowzroczności
  • do +5,00 dioptrii przy nadwzroczności
  • astygmatyzm nie może przekraczać 2,00 dioptrii

Ważne, by z korekcją osiągać dobrą ostrość widzenia i nie mieć problemów z widzeniem obuocznym czy rozpoznawaniem kolorów.

Inaczej wygląda sytuacja w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, gdzie szkoli się przyszłych pilotów wojskowych.

Tam wymagania są dużo bardziej rygorystyczne:

  • kandydat musi mieć pełną ostrość wzroku bez żadnej korekcji
  • nawet niewielka wada może wykluczyć z rekrutacji

Wynika to z faktu, że piloci wojskowi muszą często działać w ekstremalnych warunkach, gdzie idealne widzenie bez wsparcia optycznego jest kluczowe dla bezpieczeństwa.

Dla tych, którzy marzą o karierze pilota wojskowego mimo wady wzroku na szczęście pozostaje jeszcze opcja laserowej korekcji wzroku.

Jakie są przeciwwskazania okulistyczne do uzyskania licencji pilota?

Wymagania dotyczące zdrowia wzrokowego kandydatów są określone w przepisach Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz zgodne z wytycznymi EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego).

Przeczytaj:  Gradówka na oku – przyczyny, objawy i leczenie

Zależnie od rodzaju licencji obowiązują inne kryteria:

  • najostrzejsze dla licencji zawodowej (tzw. klasa 1)
  • łagodniejsze dla pilota turystycznego (klasa 2)

Do najważniejszych przeciwwskazań okulistycznych należą:

  • Zbyt duża wada refrakcji – w przypadku licencji zawodowej niedopuszczalne są wady przekraczające: -6/+5 dioptrii lub +2 dioptrie przy astygmatyzmie. Wymagana jest ostrość wzroku na poziomie co najmniej 0,7 w każdym oku osobno i 1,0 łącznie (z korekcją lub bez).
  • Zaburzenia widzenia barw – np. daltonizm
  • Zaburzenia widzenia obuocznego – np. zez, brak fuzji obrazu lub znaczna różnica ostrości między oczami, co wpływa na ocenę odległości i orientację przestrzenną
  • Ograniczenia pola widzenia
  • Choroby oczu – np. jaskra, zwyrodnienie plamki żółtej, zaćma, stany zapalne lub przewlekłe choroby rogówki

Czy można zostać pilotem po operacji oczu?

Laserowa korekcja wzroku nie wyklucza kandydowania na pilota, zarówno w lotnictwie wojskowym, jak i cywilnym, pod warunkiem spełnienia określonych wymagań medycznych.

W przypadku służby wojskowej, np. w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, ocena stanu zdrowia może nastąpić dopiero po upływie co najmniej 6 miesięcy od zabiegu korekcji wzroku.

Ważne jest, aby nie występowały powikłania po zabiegu, a struktury oka, takie jak siatkówka, plamka żółta i soczewka, były w pełni zdrowe.

W przypadku kariery cywilnej, np. jako pilot liniowy, laserowa korekcja wzroku również jest dopuszczalna, o ile wada została skutecznie skorygowana i kandydat spełnia wymagania zdrowotne określone w przepisach EASA.

Profilaktyka wad wzroku u osób planujących karierę lotniczą

Profilaktyka wad wzroku u osób planujących karierę lotniczą jest kluczowa, ponieważ nawet niewielkie zaburzenia widzenia mogą wykluczyć z procesu rekrutacji.

Przyszli piloci powinni:

  • regularnie kontrolować wzrok już od najmłodszych lat, szczególnie jeśli spędzają dużo czasu przed ekranem
  • unikać długotrwałego przemęczania oczu
  • dbać o prawidłowe oświetlenie podczas pracy i nauki
  • stosować przerwy w czasie korzystania z urządzeń cyfrowych

Regularna profilaktyka pozwoli spełnić rygorystyczne wymagania zawodu pilota.

Inni tylko wykonują zabiegi. A my zmieniamy na lepsze życie naszych Pacjentów.

Szpital chirurgii jednego dnia i poradnia okulistyczna Eyemed Czechów
ul. Witolda Chodźki 13, Lublin
Poradnia okulistyczna Eyemed LSM
ul. Pana Balcera 6b, Lublin

Mało czasu?

Wystarczy, że wyślesz swoje imię, nazwisko oraz preferowany kontakt - numer telefonu lub e-mail a skontaktujemy się z Tobą w celu umówienia konsultacji. Czekamy na Ciebie w Eyemed.

Mało czasu?

Wystarczy, że wyślesz swoje imię, nazwisko oraz preferowany kontakt - numer telefonu lub e-mail a skontaktujemy się z Tobą w celu umówienia konsultacji. Czekamy na Ciebie w Eyemed.

Przejdź do treści